در میان انواع اتصالات لوله و فاضلاب که در مقالات مختلف از جمله لوله بازکنی تهران در خصوص آنها صحبت کرده ایم، یکی دیگر از انواع اتصالات فاضلابی، دریچه بازدید فاضلاب است که عموم مردم با آن آشنایی زیادی ندارند و نیاز هست تا در مورد آن بیشتر صحبت شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص دریچه بازدید فاضلاب صحبت کنیم.
لازم به ذکر است که در ساختمان ها و چاه هایی که در سال های دور حفر شده اند شما این دریچه بازدید فاضلاب را نمی بینید و از این اتصال فاضلابی در سالهای اخیر به صورت جدی استفاده می شود.
اهمیت این اتصال در میان شرکت های تولید کننده لوله و اتصالات به حدی است که برای راحتی نصب و تاکید بر نصب آن، این اتصال را با اتصالاتی مثل سه راه و سیفون ادغام کرده اند و اتصالات جدیدی مثل سه راه دریچه بازید و سیفون دریچه‌بازدید دار را تولید کنند.
اما اگر قبلاً لوله کشی فاضلاب و نصب اتصالات انجام شده باشد، برای آن هم راهکاری وجود دارد و می توان دریچه بازدید فاضلاب را از طریق اتصال رابط دریچه بازدید فاضلاب به اتصالات اضافه کرد.

دریچه بازدید فاضلاب چیست؟

به هنگام گرفتگی های مختلفی که برای لوله های آب و فاضلاب به وجود می آید، باید این امکان وجود داشته باشد تا ضمن بازدید از لوله فاضلاب، بدون نیاز به کنده کاری و تخریب قسمتی از لوله و دیوار، گرفتگی لوله را برطرف کرد.

محل نصب دریچه بازدید فاضلاب

برای نصب دریچه بازدید فاضلاب، ابتدا باید محل هایی که امکان گرفتگی لوله در آن مکان ها بیشتر است شناسایی شود، بر اساس تجربه ای که در تماس های مکرر با لوله بازکنی ستارخان شده است، به این نتیجه رسیده ایم که دریچه بازدید فاضلاب را باید در پایین ترین نقطه هر لوله قائم، بر سر زانویی ها، سه راهه ها و محل اتصال یک لوله به لوله دیگر، در لوله فاضلاب اصلی و به طور کلی در هر جایی که تغییر مسیری در لوله و اتصالات اتفاق می افتد، باید دریچه بازدید فاضلاب قبل از آن تغییر مسیر و قبل از سیفون ها نصب شود.

کاربرد رابط دریچه بازدید چست؟

حتماً با توضیحاتی که تا به حال داده شد با کاربرد و چرایی استفاده از دریچه بازدید فاضلاب آشنا شده اید. زمانی از این دریچه استفاده می شود که لوله دچار گرفتگی شده باشد، شی خارجی در لوله افتاده باشد و بخواهیم آن را از لوله خارج کنیم و موارد نظیر آن، به این هنگام از این دریچه استفاده می شود.

اگر لوله دچار گرفتگی شده باشد و نیاز باشد که لوله به وسیله فنر لوله بازکنی رفع گرفتگی شود، می توان از طریق دریچه بازدید فاضلاب، سر فنر را داخل لوله کرد و فنر زنی را راحت تر انجام داد. همینطور اگر به جای فاضلاب شهری، از چاه فاضلاب استفاده می کنید ممکن است با مشکل پر شدن چاه مواجه شوید. در این هنگام می توان لوله تانکر تخلیه چاه را از این طریق وارد چاه فاضلاب کرد و نسبت به تخلیه چاه تهران اقدام شود.

مشخصات دریچه بازدید فاضلاب و چگونگی نصب آن

دریچه بازدید اغلب توسط وصاله سه راهه y شکل در مسیر لوله فاضلاب نصب می‌شوند. در خصوص قطر مناسب لوله ای که دریچه بازدید باید به آن نصب شود، می توان این قانون کلی را در نظر گرفت که اگر لوله های فاضلاب 4 اینچ قطر داشته باشند، قطر لوله ای که به دریچه بازدید فاضلاب، منتهی می شود باید همان 4 اینچ باشد. برای لوله فاضلاب با قطر بیشتر از 4 اینچ، قطر لوله منتهی به دریچه بازدید باید حداقل 4 اینچ و یا بیشتر باشد. برای لوله‌های زیر زمینی با قطر بیشتر از 10 اینچ باید یک دریچه با زانویی 90 درجه در فواصل حداکثر تا 150 فوت نصب شود.
به هنگام نصب دریچه بازدید فاضلاب دقت داشته باشید که دهانه دریچه حتما از سطحی که لوله ها بر روی آن قرار دارند، حدود 2 اینچ بالاتر باشد. این فاصله به این منظور است که استفاده از این دریچه و تمیز کردن داخل لوله ها به سهولت انجام شود. افراد متخصص در زمینه لوله بازکنی افسریه به خوبی می دانند که باید دهانه دریچه بازدید را به وسیله یک درپوش بپوشانند.

آیا دریچه بازدید، باعث نشت فاضلاب نمی‌شود؟

یکی از سوالات مکرر از ما این است که آیا ممکن است لوله از محل نصب این دریچه ها دچار نشتی شود؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است باید نظر شما را به دو نکته جلب کنیم.

  • از دریچه بازدید فاضلاب استاندارد استفاده کنید. اگر این اورینگ ها استاندارد باشند، مطمئن باشید که به هنگام تست سیستم لوله کشی آب و فاضلاب، حتی با فشار زیاد آب، شاهد هیچگونه نشتی نخواهید بود.
  • درب دریچه بازدید باید با نهایت دقت و محکم بسته شود تا لوله ها از این محل دچار نشتی نشوند.
  • فاضلاب در حالت عادی هیچ فشاری به لوله ها وارد نمی کند مگر اینکه اتفاق نامتعارف دیگری رخ دهد که در اینگونه موارد هم می توانید با لوله بازکنی بلوار فردوس تماس بگیرید.

نصب دریچه بازدید فاضلاب و نکات آن

ناگفته پیداست که دریچه بازدید باید به گونه ای نصب شود که دسترسی به آن آسان باشد.

از واشر و پیچ و مهره مناسب برای دریچه بازدید استفاده شود.

دریچه بازدید باید به اندازه لوله ای باشد که به آن وصل شده است.

لازم است دریچه بازدید از دیوار مقابل خود 45 سانتی متر فاصله داشته باشد.

دریچه بازدید فاضلاب در خلاف جهت جریان فاضلاب یا عمود بر آن نصب شود تا به هنگام گیر کردن اشیائی مثل گوشی، سوئیچ یا هر شی دیگری، هم مسیر با آب داخل لوله به سمت چاه فاضلاب هدایت نشود.

به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، استفاده از این دریچه در فضاهای تهیه مواد خوراکی مانند نانوایی، قصابی و … مجاز نیست.

در صورتی که احتمال یخ زدن آب در لوله وجود داشته باشد لازم است از دریچه بازدید در برابر یخ زدگی محافظت شود.

معایب عدم استفاده از دریچه بازدید

درست است که در گذشته این دریچه در مسیر لوله های سیستم لوله کشی آب و فاضلاب نصب نمی شد و کار این سیستم هم به مشکل برخورد نمی کرد. ولی اهمیت استفاده از آن زمانی مشخص می شود که نیاز به لوله بازکنی و یا درآوردن اشیا از لوله باشد، در این صورت هم زمانی و هم مالی دچار هزینه و مشکل می شوید. پس بهتر است قبل از وقوع حادثه، از آن پیشگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *